Elise & Tom op reis

Summertrip @ Riga, Letland

Donderdag 21 juli 2011

’s Ochtends bepakt met twee trolleys op pad naar Brussel om het vliegtuig te pakken met bestemming Riga. Voor ons bestemming onbekend. Een alternatieve zomervakantie, een citytrip naar een onbekend gebied.
Waar we gelijk blij mee waren was het weer toen we het vliegtuig uitstapten. In tegenstelling tot wat we van Letland zouden verwachten, was het deze dag een strak blauwe lucht en leek de temperatuur al richting de 30 graden te gaan. Na het verlaten van het vliegveld bedachten we hoe we naar de stad konden gaan. Zoekend naar een bus werd er vanuit een achenebbisj busje geroepen dat we met zijn shuttlebusje voor 0.6 Lat (ongeveer een euro) naar het centrum konden. Een mooie deal en zo reden we eerst door wat wijken om Riga heen om inderdaad het centrum te bereiken. Een dame uit de taxi wist ons de straat wel te wijzen waar ons hotel stond, de Dzirnavu iela was een blok verder, maar van nummer 60 naar nummer 2 lopen was nog een mooie 1.5 km. Het hotel, Elizabete Design Hotel, was in ieder geval voor ons en zeker voor Letse maatstaven goed te noemen.
Na een kleine lunch in het hotel op naar Vecriga, de oude stad. Deze begint bij het 42 meter hoge vrijheidsmonument van de stad. De oude stad van Riga staat op de werelderfgoedlijst van Unesco en daarom zijn we hier zeker erg benieuwd naar. Vervolgens hebben we een aantal uur door het oude stadsgedeelte gelopen en hebben ons verbaasd over de vele art nouveau gebouwen, bezienswaardigheden uit de boekjes en de vele zaakjes die hét souvenirtje van Letland, amber of barnsteen verkopen. Uiteindelijk neergestreken bij het restaurantje dat we vanuit Nederland gereserveerd hadden, 1221, een culinair restaurant dat in Riga goed bekend staat. Hoewel de gerookte bever die op de kaart stond ons erg aantrekkelijk leek, kozen we toch maar voor de vis. Heerlijk gegeten en met een volle maag op de terugweg gegaan naar het hotel.

Vrijdag 22 juli 2011

We begonnen deze dag met een lekker Lets ontbijt, gekookt ei met mosterdsaus, warm aardappeltaartje met doperwten, pannenkoeken, taartjes en brood. In ieder geval een stevig ontbijt om de dag mee te beginnen. Vandaag wilden we met de trein naar Jurmala, het stadje aan de kust van Letland met een volgens de boekjes en de locals mooi strand. Om hier te komen moesten we met de trein. De bus in en op naar het station. In een gebrekkig Engels gesprekje wisten we dat we naar station Majori moesten gaan. Het retourtje kostte voor ons beide slechts 3.40 LVL, een kleine 5 euro. Na een reis van een half uur in een oude maar degelijke trein door de bossen kwamen we aan in de populaire strandplaats. Langs een 1,5 km lange boulevard liepen we naar de Golf van Riga en daarmee bij het strand van Letland. Ook vandaag weer blauwe luchten en veel zon. Dat trekt ook de gemiddelde Let naar deze plaats. Vooral met z’n allen bakken op het strand en vrijwel niemand de zee in. Waarom dat was kwamen we achter toen we zelf langs de kustlijn gingen lopen. Tot aan je enkels is het lekker, daarna erg koud! Na een drankje in de strandtent, die ook erg leeg blijven, terug gelopen naar het station om Jurmala achter ons te laten.
Terug in Riga hebben we nog even een korte wandeling door de oude stad gemaakt, een pizzaatje gegeten op een klein verscholen terrasje.
Opvallend in Riga is toch wel dat de mensen niet erg vriendelijk zijn. Er zal niet snel iemand gedag zeggen of iets dergelijks. De Letten komen op ons een beetje nors over. Verder is veel in het straatbeeld tweetalig, Lets en Russisch. Er wonen dan ook nog steeds veel Russen in Letland.

Zaterdag 23 juli 2011

Onze derde dag in Letland waarin we sowieso de centrale markt aan wilden gaan doen. Na het ontbijt hebben we echter eerst een bezoek gebracht aan één van de twaalf uit het boekje gestelde hoogtepunten, de Berga Bazars. Hier waren de winkeltjes vrijwel allemaal dicht, echter was er wel de biologische zaterdagmarkt. Deze was gelukkig ook wel de moeite waard.
Hierna doorgelopen naar de centrale markt die zich achter het centraal station bevindt. De markt begint buiten met wat dubieuze Letten die hun ‘moois’ aan de man willen brengen, maar loopt door naar een groente –en fruitmarkt buiten om vervolgens over te gaan in vijf enorme markthallen die voorheen dienst deden als zeppelinhangars. In de eerste hal werd vlees verkocht waarbij vooral het varkensvlees in iedere vitrine te vinden was, van kop tot ingewand, alles werd verkocht.
De laatste hal was voor de vis gereserveerd. Veel gerookte vis, vooral niet gekoeld bewaard. Hele stapels vis lagen door de hele hal, al dan niet (half) levend klaar voor de verkoop.
Eenmaal buiten hebben we na een heerlijke koffie en latte macchiato ons gewaagd aan de volgende vorm van OV, de tram. Hiervoor kochten we een (chip)kaartje bij een kiosk en zochten de juiste tram richting Lido Atputas Centrs, het attractiecentrum van de Lido-keten die de tegenhanger van de fastfoodketens als Mc Donalds wil zijn in Letland. De tram leidde ons door een minder welvarende wijk van Riga, maar wel een met gave houten huizen, weliswaar sterk in verval maar mooi om te zien.
In Lido zelf hebben we heerlijk gegeten van vis, groente en fruit en een lekker door Lido zelf gebrouwen bier. Overigens zijn de Letten dol op bier, in een willekeurig supermarktje verkopen ze gerust 20 verschillende soorten voor meer dan acceptabele prijzen. Bier is tevens gewoon in limonadeflessen van twee liter te koop.
Terug in het centrum hadden we nog één letterlijk en figuurlijk hoogtepuntje, namelijk de Skyline Bar. Deze bevindt zich in het grootste hotel van de Baltische staten op de 26e verdieping en heeft een schitterend uitzicht over de hele stad. Omdat de stad niet zo gek groot is, konden we makkelijk resumeren waar we de afgelopen dagen zijn geweest. Op deze plek hebben we ook kennis gemaakt met hét drankje waar ze in Riga bijzonder trots op zijn; de speciale Rigas Melnais balzams. Deze Black Balsam is een likeur die bijzonder bitter is. In het hotel nog een laatste hapje gegeten om de laatste nacht in te gaan.

Zondag 24 juli 2011

Vanochtend de wekker vroeg af laten gaan omdat we terug moesten naar het vliegveld. De dag ervoor hebben we kunnen regelen dat er een persoonlijk ontbijt geserveerd kon worden op een eerder tijdstip. Dit verliep goed, maar kregen hierdoor wel een heerlijk Lets ontbijt dat onder meer bestond uit een warm bloemkooltaartje, sneetjes brood met vlees, roomkaas en een soort frambozenpuree toe. Met een volle maag op de vroege morgen konden we in ieder geval op weg naar hetzelfde busje als waar we mee heen gekomen zijn. Met een groepje locals die in de wijk moesten zijn weer de buitenwijken door om met het vliegtuig terug te vliegen van deze bijzondere zomervakantiebestemming.
Al met al kunnen wij Riga zeker aanraden als citytrip; een leuke, originele, overzichtelijke, lekkere en zeker mooie stad om aangedaan te hebben.

Oomaai

Wij zitten nu in de buurt: in Polen (met lekke radiateur..) en het begint hier al aardig op Riga te lijken, als we zo naar je foto's kijken. Vooral de gevels van kerken en markten. Hier wel vriendelijke mensen, mooi weer en ook de Poolse keuken is dik in orde! Als ons campertje weer rijklaar is komen we eens bijpraten. Fijne vakantie nog even thuis!