Elise & Tom op reis

Tokyo: een knallend en spectaculair afscheid van dit mooie land

Dag 18 – 27 juli 2012

Vroeg uit de veren vanochtend, want vandaag wachtte er een lange reis van 6 uur naar Tokyo, de plek waar we ooit zijn begonnen. Vanaf Hakata vertrokken we met de Shinkansen voor de drie uur durende trip naar Osaka waar we een kleine 20 minuten de tijd hadden om over te stappen en een heuse Japanse lunchbox te kopen. Jawel, zo een met rijst, ramen, aparte groentes, octopus en ander ondefinieerbaar stukjes eten. En zoals het een ware Japanner betaamd hebben we deze in de Shinkansen naar Tokyo rond het middaguur in de trein opgegeten.
Onderweg op het station raakten we ‘in gesprek’ met twee Japanse omaatjes die maar al te graag foto’s van Nederland (Oranda) wilden zien. Geweldig vonden ze het. Na het uitwisselen van de visitekaartjes en een Japanse waaier konden we door.
Laat in de middag kwamen we aan op de plek die we dik twee weken geleden achter ons lieten, Tokyo. Dat was wel weer even wennen ja, die drukte, dat mierennest met al die duizenden reizigers door elkaar. Tokyo blijft een stad waar je niet je vinger op kunt leggen, alles en iedereen blijft je verrassen en verbazen.
In de avond hebben we een wijk gedaan waar we nog niet aan toe waren gekomen, de ‘electric city’ Akihabara. In overvolle treinen (iedereen is stil trouwens) kwamen we aan in een extreme hectiek van elektronicazaken, speelhallen, uitgedoste Japanse meisjes op straat, muziekjes en alle soorten van verlichting. Tokyo, we’re back in town!

Dag 19 – 28 juli 2012

Onze laatste dag in Japan, opstaan in het centrum van Tokyo en de spullen voor de laatste keer inpakken. Deze dag moesten we nog wel volledig weten te vullen, want het vliegtuig gaat pas 6 uur in de volgende ochtend en de laatste trein naar de airport gaat al omstreeks middernacht.
In ons lijstje van wijken die we gezien moesten hebben, miste de wijk Ueno. Ueno bestaat voornamelijk uit een groot park met daarin een aantal musea en een dierentuin. Ueno Zoo was de eerste bestemming voor de dag. Heerlijk, wanneer de ochtend al een temperatuur van boven de 30 graden telt. Na het middaguur hadden we de oudste dierentuin van Japan wel gezien (leuk, maar niet speciaal) en waren we al behoorlijk gebakken.
Maar we hebben een hele dag te vullen, dus wat missen we dan nog meer. Natuurlijk, Kamakura met zijn 13 meter hoge Boeddha beeld. Slechts een uur met de lokale trein en het is wel een van de hotspots van de omgeving van Tokyo. Natuurlijk, eigenlijk is het gekkenwerk om met dit weer en op zo’n laatste dag een dergelijke trip te maken. Al met al bleek de reis er naar toe wel de moeite waard, want het was zeker een mooi gezicht, die enorme Boeddha in het laatste zonlicht. Het liep ondertussen al tegen vijven.
Tegen vijven? Dan is het tijd om terug te treinen naar Tokyo, want gisteren werd door de mevrouw van de toeristenoffice verteld dat er een groot vuurwerkfestival zou zijn in de wijk waar wij ons hotel hadden.
Op het station werd al snel duidelijk dat zo’n miljoen andere Tokioërs ook het idee hadden er te gaan kijken. Afgezette straten, bijzonder veel politie schreeuwend door megafoons, eettentjes op straat. Het was het tafereel wel. Toen om zeven uur de eerste knal kwam (ja, het is al helemaal donker dan) werd duidelijk dat de Japanners zelf ook niet goed wisten waar ze kijken moesten. Vuurwerk in een stad met alleen maar hoogbouw, dat is best lastig. Maar toen om half acht het spektakel losbarstte hadden we toch een goede plek gevonden en konden we onze laatste avond in Japan knallend en op spectaculaire wijze afsluiten. Een vol uur met groots vuurwerk.
Nu zitten we op de luchthaven onze tijd te vullen en wachten we af tot we dit land achter ons moeten laten, een heel bijzonder land met nog bijzondere gewoontes. Het was een enorm avontuur om 21 dagen met de backpacks op en zonder eigen vervoer te reizen door dit hele land. Wij hebben er in ieder geval uit gehaald wat we er uit konden halen en vonden het leuk om op deze wijze te delen. Wij vonden het ook leuk om te lezen dat ook anderen van onze verhalen konden genieten.
Japan is echt een tof land om te bezoeken en mocht je de mogelijkheden hebben, als je je er goed in verdiept is het goed te bereizen.

Mo

Dat wordt dan de auto maar verkopen in Holland. Jullie zijn nu getraind in het openbaar vervoer. Nog even de vleugels strekken en dan komt Nederland weer in zicht.
We hebben GENOTEN van jullie prachtige verhalen. DANK JULLIE WEL. Veilige vlucht en tot gauw.

Jacquoline

Ik sluit me helemaal aan bij t bovenstaande..... X jacquoline

Nettie

Ik heb ook genoten van de verhalen/geschiedenis lessen! Knap gedaan, dat reizen en ... het schrijven van de mooie verslagen. O ja, de foto's maken het beeld compleet! Jullie hebben weer iets 'in jullie bagage', als je begrijpt wat ik bedoel ...
Nu weer genieten in HIA van jullie eigen 'huis en haard'.