Elise & Tom op reis

Bezoek aan de Louis Brailleschool, Paramaribo

Vanochtend ging de wekker al om 6:00 om de zonsopgang in Paramaribo te aanschouwen tijdens het heerlijke ontbijtje. De bussen naar de scholen vertrokken namelijk al om half 8 waardoor ik met Henk en Miranda om 08:00 uur afgezet kon worden bij de Louis Brailleschool; een school voor blinde en slechtziende kinderen.
Helaas was de school niet geheel voorbereid op ons bezoek, maar hierdoor leerden we wel de Surinaamse gastvrijheid kennen. Het werk van het schoolhoofd werd aan de kant gelegd om ons van een mooie rondleiding te voorzien.
De Louis Braille school is een stichtingschool, hetgeen wil zeggen dat de leerkrachten gedetacheerd worden en de school verder moet zien te overleven van giften en schoolgeld, slechts 40 SRD per jaar, nog geen Euro per maand dus. Geen vetpot voor een school. Zeker niet als je school slechts 32 leerlingen telt. De school is daarom dus ook enorm aangewezen op kennissen van de school bij verschillende instanties om een en ander los te weken en voor elkaar te krijgen. Gelukkig was dit voor het zeer gedreven schoolhoofd Jennifer goed te doen.
Dat leerlingen een schooluniform hebben wist ik wel, maar hier verraste het me dat ook de leerkrachten een uniform dragen, iedere dag een andere kleur.
De LB-school telt slechts 4 groepen waarvan de grootste maar 9 leerlingen telt. Deze groepen lijken vooral op leeftijd te worden ingedeeld, maar er werd verteld dat het niveau ook een belangrijke rol speelt bij het plaatsen van de leerling. Trouwens is het de toekomstvisie van Jennifer dat alle leerlingen onder Ambulante Begeleiding hun plaats kunnen vinden in het reguliere onderwijs. Onder het genot van een heerlijke Fernandes ginger cream hebben we nog een en ander over de school vernomen. Mooi om te zien was het computerlokaal waar de lessen onder leiding staan van een blinde docent en dat een eveneens blinde jonge meid bij school leerde masseren en nu massages aanbied in een speciaal ingerichte ruimte van de school.
Na het bezoek en een broodje zoute vis even met de taxi een shopping mall bezocht om ’s avonds met de groep te gaan eten bij de volgende cultuur; Javaans bij Jawa. Uiteraard was het naar verwachting weer enorm lekker.
Deze avond maar even kort houden en lekker op tijd naar bed.

diewertje

Hey meester Tom
Ik wist niet dat je een prijs gewonnen had en dan mag je zomaar naar suriname leuk hoor!!! geniet maar van deze leerzame reis groetjes diewertje

Rene

Wat gaaf zeg allemaal, geniet ervan!

miranda van het hoederdaal

ik mis je en wij missen je heel erg kom snel terug en wat ga je allemaal in de avond doen en welke sgool ga je nog meer bezoeken laters xxxxxxxxx

Giulia Sibilia

Ik mis je, kom snel.
De hele klas 4b .
Het woord van de week is Italië.
Daar kun je lekker eten.
Ik heb vandaag zelf een boodschap gedaan en ben helemaal alleen naar het winkelcentrum geweest.
Binnen 2 minuten was ik terug....met eierkoek!

Sam Brackx

Ik mis je.
Kom snel terug.
Vindt je het leuk in Suriname?

Femke

Iedere dag een andere kleur uniform... Das maar goed ook met die temperaturen en geen centen voor een airco ;-)