Elise & Tom op reis

Een ochtend koken op de Emmaschool

Vandaag stond het tweede schoolbezoek van de studiereis gepland. Deze bracht mij met Diana en Ineke bij de SO Emmaschool in Paramaribo. Een school met zo’n, 54 leerlingen voor MLK en LOM. We kregen van het schoolhoofd mevrouw Dorf, na een koffie en een pasteitje, een rondleiding langs de klassen en lokalen. Een aardige school met iets meer voorzieningen dan gisteren, maar met nog minder budget. Ik mocht na de rondleiding plaats nemen in de keuken waar de juf als samen met zo’n vijf leerlingen bezig was met een bamimaaltijd.
Ik was meer dan welkom en kon gelijk achter de pan plaatsnemen om te ‘draaien’, want eten roer je niet, dat draai je natuurlijk :D Gelijk de pan met kip klaargemaakt met de verse kruiden, specerijen en groentes die de juf er met groot gevoel aan toe wist te voegen. Ook de bami daarna draaide ik met gemak in elkaar om deze vervolgens samen met de leerlingen Randy en Latoya te verkopen aan collega’s en leerlingen (goed idee!). Na toevoeging van een paar smaakmakers moet je trouwens wel steeds even proeven. Je hebt dus al een maaltijd op voordat je klaar bent met koken.
Nu deze kleinschalige maaltijd lukte kon ik wel door met achter de kookpot dezelfde maaktijd letterlijk en figuurlijk in elkaar te draaien aangevuld met een heerlijke kouseband. Maar dan voor onze 30 man tellende studiegroep die hongerig van hun bezoek naar de Emmaschool zou afreizen. Een supergave ervaring om samen met de Surinaamse juf en MLK-leerlingen deze maaltijd te maken. Die ervaring draag ik mooi met me mee!
’s middags teruggelopen naar het hotel om de enorme hitte af te spoelen en naar de stad te reizen om een boek te kopen. Jammer genoeg sluiten de winkels in de stad al om 16:30 uur, dus wordt het zaterdag poging 2. Na een drankje op het binnenplein van De Waag door naar ’t Vat voor het avondeten waar de vegetarische schotel geen aanrader bleek. Gelukkig zat ik behoorlijk vol van de lading bami van deze dag.

Jirina

Maandag dus bami,lekker!
Zou leuk zijn als je zaterdag nog ff dat receptenboek ;) op de kop kan tikken...kun je weer lekker draaien de komende periode!
Soko soko!

Elise

He Tommie, hoe krijgen ze het voor elkaar he om jou daar precies voor uit te kiezen! haha helemaal in je element. Ik zou zeggen, geniet! Liefs Elise

Mo

Wordt het nou eindelijk eens iets anders dan de appeltaarten. En ja...ik moet eerlijk zeggen dat je bij ons ook wel eens kan komen koken. Klinkt allemaal lekker. En trouwens....Die schort staat je erg leuk. Liefs Mo.

Bram

Toko Tom is geopend.... En ja, het is toch een bekend gegeven dat iedereen er in de keuken zo zijn eigen draai aan geeft he...

Tante Rita en Ome Engel

Dag Tom
Wat ben jij een zondagskind,Wij maar dromen van z,n reis. Zoveel indrukken na 4 dagen.Geniet ernog van.
Misschien een idee van ons. Je moet er een boek van gaan schrijven,
gr. Tante Rita en Ome Engel

oomaai

Goed bezig, Tommieboy!!! Na de winterse oliebollenbakkerij nu ingeruild voor de tropische bamischotel met alle mooie ervaringen daarbij die je weer meepikt. Het lukt je aardig je lezers weer behoorlijk jaloers te maken.
Zet'm op, Knoek en neem het er nog even van!
Groeten uit Traaie

Betty Burgos

Hi Tom,

Leuk dat je ook deze kook-ervaring hebt opgedaan.
Het gevraagde boek is wel te vinden bij de Hermitage Mall.

Groetjes en tot morgen,
Betty