Elise & Tom op reis

VSO Flora en Plantage Frederiksdorp

Deze ochtend stond er een extra schoolbezoek gepland. Ik was uitgenodigd door Miriam (van het bestuur SO in Paramaribo) om nog een school te bezoeken. Om kwart over zeven reed de taxi voor en heb ik samen met Petra een bliksembezoek gebracht aan de school omdat we om 10:00 uuur alweer terug moesten zijn voor een korte inleiding voor de cursusdag van morgen. Het was wel leuk om ook eens bij de 'blauwtjes' te kijken. Die bijnaam krijgen ze door het schooluniform, groen wit geblokt op het primair en lichtblauw voor het VO.
Na de inleiding van de Learning Circles door Bob bij het hotel werden we opgehaald voor de rit naar Plantage Frederiksdorp; een voormalig koffie –en cacaoplantage waar slaven te werk werden gezet.
Na een uurtje in de bus, over de brug en door Commewijne richting Mariënburg om daar de boot te pakken naar de overkant. De boot alleen al was al een leuke ervaring, maar die kun je op de foto zien.
Op de plantage heerst een enorme rust, staat het vol met palmbomen gevuld met kokosnoten en ziet het er vooral erg groen uit met mooie bloemen. Eerst maar even een lunch, heerlijke Sauto, een goed gevulde soep met onder andere een heel ei en een verse jus.
Op de plantage krijgen we vervolgens een rondleiding van Mildred, die eerder de stadstour van commentaar voorzag. Een enorme geschiedkundige kennis maakte haar verhaal erg beeldend. Maar hoe hard sommige verhalen over de slavernij zijn, door de zeer mooie omgeving blijft het lastig om een echt beeld te krijgen. Het zijn twee uitersten die samenkomen.
Na dik een uur over de plantage te hebben gelopen de mooie terugreis via Mariënburg waar een suikerfabriek uit het verleden staat.
Bij het hotel was ik precies op tijd terug voor de afspraak die ik had gemaakt met de dokter. Zondag was ik door een muskiet gestoken op mijn enkel en die werd steeds dikker en ging behoorlijk zeer doen. Momenteel zit m’n enkel ingewikkeld in verband overgoten met alcohol. Morgen komt de dokter terug om te kijken hoe de situatie dan is.
Morgen staat de cursusdag op het programma, een dag van tien tot vier in het congrescentrum van TeleSur, ik ben benieuwd.

Gitte

Misschien moet je wel langer blijven ivm besmettingsgevaar! :) Vervelend! Haha

Mo

Ik dacht dat je een prijs gewonnen had voor een reis en geen vol gepropte invulling daarvan. Wat een geweldig mooi land. Dat land zal zeker op een verlanglijst gezet worden om ook te bewonderen. Sterkte met je voet en ik hoop dat die muskiet een afgebroken angel heeft van zijn steek in je voet. Liefs Mo.

erik en netty

Ha tom,

Leuk om je ervaringen te lezen, het lijkt ons een geweldig land om te zien!! Geniet er nog van!!

Groetjes Erik en Netty

Mandy

Oh jee... ook muggenallergie?
Yara heeft hele goede pilletjes!
Zie je wel dat de IB-er toch mee moest??
Dat krijg je er nou van... haha!
Veel plezier nog!
Liefs, Mandy