Elise & Tom op reis

Cursusdag voor de Learning Circles

Vanochtend was ik de wekker voor en stapte om zes uur uit bed. Vandaag zou het een lange dag worden in een congrescentrum. Even ontbijten en de bus in dus.
In het koele congrescentrum kwamen de Nederlandse leerkrachten bijeen, maar ook de 65 deelnemende Surinaamse collega’s. Dat vroeg om kennismaken. Door een onbekend iemand te kiezen, zijn naam en een metafoor die voor hem van toepassing was op een badge te schijven, leerden we vast de eerste mensen kennen. Op de foto’s sta ik met Santoesha en Harry met respectievelijk een bloem en een palmboom.
Na een uitleg over het verloop van de dag stond er een heerlijke lunch voor ons klaar waarvan ik voor de bakkeljauwvariant koos.
Vervolgens konden we de invulling van de Learning Circle gaan uitwerken met de 7 collega’s waar je een samenwerking mee aan gaat. Met één Nederlandse school uit Enschede en voor de rest scholen uit Suriname kwamen we het thema ‘natuur, weer en klimaat’ overeen. Iedere klas werkt een onderzoeksvraag uit waarvan de anderen deze moeten uitwerken. De komende 15 weken werken we dus met de klas aan kennismaking, vraagstelling, onderzoek en samenvatting over dit thema en leren we van elkaar. Dat verklaart de termen Global Teenage Project en Learning Circles. De leerlingen worden echte wereldburgers, zien overeenkomsten en verschillen en kunnen vooral van elkaar leren.
Na deze enigszins lange middag stond er een lekker diner op ons te wachten. Een verzameling van Surinaamse lekkernijen stonden opgesteld.
Al met al hebben we deze dag een mooie stap gezet naar een interessante samenwerking en heb ik weer nieuwe mensen ontmoet.
’s Avonds kwam de dokter nog even langs voor de controle. Gelukkig vond hij het er behalve een nog wat dikke voet goed uitzag. Morgenochtend nog even zelf checken voor de zekerheid.
Nu een rustige avond om morgen vroeg uit de veren te gaan om Berg en Dal aan te doen!