Elise & Tom op reis

Tot ziens Suriname

De laatste dag in Suriname. Om één uur vertrekken we vanaf het hotel richting Zanderij, maar er zijn nog dingen in Paramaribo die nog gezien moeten worden. De markt bijvoorbeeld en ook het straatleven op een drukke zaterdag schijnen de moeite van het zien waard te zijn.
Na een ontbijtje de taxi in naar het centrum. Dat was een ander Paramaribo dan dat we eerder gezien hadden. Een drukte van jewelste met zowel auto’s als mensen. De sfeer was ook een stuk prettiger dan op de doordeweekse dagen dat we er waren. Na wat souvenirs te hebben gekocht door naar de markt. Wat begint in wat kraampjes aan de straat mondt uit in een grote markthal met allerlei inheemse groenten, fruit, kruiden en alles meer. Ook hier een grote mensenmassa, maar wel sfeervol. Buiten stelden weinig verkopers prijs op het nemen van foto’s, maar in de markthal was het geen probleem. Na de hal achterlangs gelopen langs de verse visverkoop. Wellicht niet heel hygiënisch om te zien, maar wel een mooi beeld. Buiten op weg naar het laatste cafeetje nog een schaafijs markoesa gegeten bij een straatverkoper om na een bakkie koffie voor de laatste keer terug naar het hotel te gaan. De koffer inpakken en afscheid nemen van de omgeving.
Nu in de vertrekhal met een broodje bakkeljauw wachten tot we mogen boarden. Tot die tijd geniet in nog van de laatste twee uur in dit prachtige en bijzondere land en ga ik me opmaken voor het werken in de Learning Circle de komende vijftien weken. Zo blijft het Surinamegevoel de komende tijd nog even in leven.