Elise & Tom op reis

Anaheim, Los Angeles - Disneyland California

Zaterdag 1 augustus

Vanmorgen erg vroeg opgestaan, 5:30 uur, omdat we al vroeg op weg wilden gaan naar het Cruise America Rental station in Carson midden in het centrum van Los Angeles. Dit omdat we zo’n 100 mile richting en deels in het centrum van LA moesten rijden en omdat we als een van de eerste de camper wilden inleveren. Gelukkig is er onderweg niets met de camper gebeurd. We hebben de afgelopen 8 dagen, niet overdreven, wel duizend klapbanden langs de kant van de weg gezien. Het wegdek is heel erg heet waardoor een klapband snel ontstaat. We hebben velen langs de kant zien staan. Ons is dit in ieder geval bespaard gebleven en de RV is keurig afgeleverd in Carson. Daar aangekomen nog even met de manager gesproken over de borg die we via een cheque in NL pas weer terugkrijgen. Daarnaast hebben we het teveel dat we aan miles hebben gereden (een kleine 400 mile, 643 km) betaald. In totaal hebben we dus 1400 mile gereden in acht dagen. De mensen van Cruise America waren zo aardig om een taxi voor ons te regelen en een prijs af te spreken. Het Rental Station ligt op een onmogelijke plek in de stad. En een goed openbaar vervoer stelsel, zoals wij dat in Nederland kennen, hebben ze in LA niet. Met de taxi zijn we aan de oostkant van LA gebracht in de wijk Anaheim (toch nog zo’n 23 mile). Dit met een knap staaltje chauffeurskunsten, zo kun je dus ook door die chaos crossen. In Anaheim slapen we in een Super 8 Motel met keurige kamers en lekker dicht bij Disneyland. Om 10:00 uur gelijk het bed ingedoken om keurig wat uurtjes bij te slapen. Daarna de middag doorgebracht in Disneyland Downtown, een plek met winkeltjes en restaurantjes vlak voor het park. Daar hebben we heerlijk gegeten in een café dat helemaal als tropisch regenwoud was ingericht. Ook hebben we hier nog wat gewinkeld.
’s Avonds hebben we tot het donker werd (20:00) in het heerlijk warme bubbelbad buiten gezeten, waar we volledig werden ondervraagd door een stel Amerikaanse meiden die alles wilden weten over het voor hun totaal onbekende Nederland. Hoe klein een hotelletje of camping ook is, een zwembad met bubbelbad hebben ze, lekker hoor! Morgen gaan we het Disneyland themapark in, volgens de mensen hier niet een Disneyland, maar hét Disneyland omdat het het eerste en dus het meest originele park is. Rond half tien in de avond werden we door knallen naar buiten getrokken en het bleek de spectaculaire vuurwerkshow van Disneyland te zijn die je vanaf het Motel erg goed kon zien. Heel erg mooi, groots en lang. Wat een verschil weer met de rust van de afgelopen twee dagen.

Zondag 2 augustus

Vandaag het tweede pretpark van de vakantie op het programma, Disneyland California. Na even rustig te hebben ontbeten met doughnuts en toast, konden we op pad. Het park ligt niet ver van het hotel, een stukje lopen en een stukje Mickey-tram. Disneyland California heeft in het eerste opzicht veel weg van het Disneyland in Parijs; overeenkomstige ‘landen’ en een aantal dezelfde attracties, alleen zijn de attracties meestal langer en meer aangekleed en zijn er een paar ‘landen’ meer. De wachttijden vinden we hier, net als in Universal Studio’s, redelijk kort. We wachten hooguit een half uurtje en is de rij een enkele keer langer dan een uur, gebruiken wij het handige ‘Single Rider’-systeem. Hierbij mag je de hele rij langslopen en vul je de ‘gaten’ in de karretjes op. Enig nadeel, je zit niet bij elkaar, maar dat nemen we die enkele keer op de koop toe. Zoals je op de foto’s kunt zien, gaan we aardig in de attracties op, het was een geslaagde dag in het park. Het leukst is hier de Splash Mountain, een waterbaan in het teken van Broer Konijn. Ook de parade hebben we natuurlijk nog bekeken, ook deze verschilt wel van die van Parijs.
Een heleboel uren en zere voeten later belandden we weer in het Motel om de laatste dag in Los Angeles af te sluiten.

philippe en dieter

Wij vonden LA en Disneyland resort echt de moeite ! Had er graag wat langer gebleven ;-)
Groetjes

Johan

Hee Tom,

Anaheim?! Nog een paar 'Mighty Ducks' tegengekomen in het zwembad?

Gr Johan

Luuk

nou dan hebben jullie inderdaad mzzl gehad, dat je geen klapband hebt gehad. Dat lijkt me geen pretje in de woestijn.

nou veel plezier nog in LA

Mzzl

"De Ouwe"

Doet me goed dat jullie het openbaar vervoer in Nederland als GOED kwalificeren. Indien jullie wat mee willen nemen voor ons zou ik graag een kilo cholla cactus vruchten willen hebben. Lijken me heerlijk en ik verwacht zeker geen al te grote problemen met uitvoeren in het land van de ongekende mogelijkheden. Geniet ze verder en tot vrijdag bij een OER degelijke gezonde Hollandse maaltijd bij ons.

Klaas en Monique

Tom en Elise,alvast vanuit Ambacht bedankt voor een van de betere reisprogramma's van de laatste tijd.Jammer dat er einde aan gaat komen,zal voor jullie best wel een cultuurschok zijn om weer te ''landen'' in het kleine landje.Hopen na onze vakantie nog een keer met jullie bij te kleppen en de foto's te bekijken! Enne,Tom wanneer gaan we Karten? In Strijen is er een nieuwe buitenbaan geopend dus misschien is dat wel wat.Fijne dagen nog voor jullie en geniet ervan!

Sander, Mandy & Yara

Een goede terugtrip gewenst en dan nog ff genieten van de verdere vakantie!!

Wel super hoor jullie verhalen! En Splash mountain is idd TOP!!!! Favoriete attractie van San ook, toen wij in Disney in de States waren....

Liefs,
Sander, Mandy & Yara

Brenda van Duren

Hey luitjes,

De eerste keer dat ik jullie mail kreeg met verhalen en foto's schrok ik me rot. Wie gaat mij nou mailen midden in de nacht???? Ik heb ze nog niet eens allemaal kunnen lezen maar ik begon al moe te worden van alle verhalen. Dit scheelt mij overigens wel een hele bom duiten. Met dit reisverslag en alle foto's hoef ik de grote plas niet meer over. Erg leuk om te lezen en te kijken en zo ben ik er ook beetje geweest.
Doe voorzichtig nog even en kom heelhuids weer thuis.

Meis, we zien elkaar gauw (je zal het moeten doen met een oerdegelijke hollandse sauna.....sorry)

Brenda