Elise & Tom op reis

Þingvellir, Geysir en de Gullfoss

2 mei 2010

Vanochtend ging al heel vroeg de wekker en Tom vond het al raar dat de wekker van Elise niet tegelijk ging. Op zich logisch, zij had de wekker wel op de IJslandse tijd gezet; een verschil van twee uur. Ons eerste ontbijt was goed te doen en vervolgens Reykjavik ingelopen. Deze stad was bedoeld voor de laatste dag, dus hebben we iets anders gezocht om de tijd tot de autohuur te vullen. AVIS haalt ons ten slotte op om naar de autohuur te komen.
We hebben ons die ochtend daarom ingeschreven bij de Puffin Express voor een boottocht naar Puffin-island Akurey. Puffins zijn papegaaiduikers en deze wilden we zeker gezien hebben tijdens onze reis. Dat is goed gelukt, want er waren toevallig gisteren duizenden rond het eiland neergestreken voor het broedseizoen. Papegaaiduikers zijn de mascottes van IJsland met hun opvallende deels oranje gekleurde snavels. Met de boot konden we best dichtbij komen en met de camera konden we ze nog een stukje dichterbij halen. Het zijn tamelijk schuwe vogels.
Na deze tocht snel terug naar het guesthouse waar we werden opgepikt door de autoverhuur. In het busje kregen van de verhuurder te horen dat onze in Nederland geboekte Suzuki Jimny geüpgrade werd naar een hogere klasse. We werden verrast met de Nissan Pathfinder, een heel stuk groter dus. Mèt spikes, want het kon nog wel glad worden in het noorden.
Zo reden we zonder TomTom, met kaart naar het eerste punt van de Golden Circle, de Þingvellir. Dit is een nationaal park en is een grote verzakking van de aarde. Het is een unieke plek dat op een breukvlak ligt van twee continenten, namelijk het Amerikaanse en het Europese. Deze braken miljoenen geleden van elkaar en drijven nog steeds uit elkaar.
De Golden Circle route ging verder naar de springbronnen van Geysir. De Strokkur is een geiser die op excacte tijden een fontein van enkele tientallen meter hoog spuit. Vlak voor die explosie wordt er een enorme bel gevormd. Al menig malen hebben we het filmpje van Floortje Dessing op Internet gezien, maar nu stonden we zelf. Indrukwekkend! Ook hier de lucht van zwavel uit de stoom die uit de grond kwam.
Vanuit Geysir door naar de laatste van de drie van de Golden Circle, namelijk Gullfoss. Gullfoss is een waterval van 32 meter hoog. Het pad er naar toe is smal en steil, maar dan kom je er ook echt heel dichtbij. Je wordt nat van het opspattende water, maar het is een geweldig gezicht wat voor kracht er vrijkomt bij al dat water. Met de Gullfoss hebben we de Golden Circle afgerond en konden we op zoek naar onze volgende overnachting, Steinsholt Farm. Jaja, niet de minste. In een volstrekt afgelegen gebied vol met paarden, die je trouwens overal ziet hier, staat deze farm. We hebben zo het idee dat we de enige gasten zijn. Op de vraag of je hier ook ergens kon eten werd verbaasd gekeken en werden we verwezen naar Selfoss, zo’n 45 km rijden over niet al te beste wegen, zo hebben we ervaren.
Zo maar eens lezen wat we morgen gaan doen, het wordt in ieder geval een iets rustigere dag waarbij we langs de bekende vulkaan moeten zien te komen.

Juul

Wauw wat een mooie foto's! Moet een hele mooie dag geweest zijn. Rustig aan vandaag en pas op langs de gevaarlijke vulkaan.

Liefs vanuit een regenachtig Nederland

mo

Volgens de foto,s moet het wel ERG koud zijn daar.
Maar SUPER MOOI!!!! En wel apart om een auto met spikes banden te hebben. Ik ben blij dat ik die naam plaatsen van daar niet uit hoef te spreken. Daar struikel je toch constant over. GENIETSE!!!!!

Fem en Bro

Koud en warm tegelijk daar!!!
En die auto.... Tssss Patsers! ;-)
Voorzichtig bij de vulkaan, en echt gaaf al die natuur!

Zwaaaaaai zwaaai!