Elise & Tom op reis

Via watervallen naar Kirkjubæjarklaustur.

3 mei 2010

De dag begonnen speciaal met een ontbijtje gemaakt voor de heer Stoute en mevrouw Barendse. We waren immers de enige gasten op de farm. Dit geeft je het gevoel dat je bij een familie op de boerderij bent. Vannacht is het voor onze beleving wederom niet donker geweest, dus we gaan ervan uit dat dit gedurende de vakantie zal voortduren. Op zich wel heerlijk want we hoeven op deze manier niet snel voor het donker terug te zijn. We zijn gestart met een tocht naar Selfoss om vanuit daaruit de ringweg te rijden uiteindelijk naar Kirkjubæjarklaustur. Eerst kwamen we langs de eerste waterval van de dag, de Seljalandsfoss van 65 meter hoog. Daarna een stukje verder gereden om daar de Skógafoss van 60 meter te bekijken. Beide zijn het imposante watervallen. Het leukst is dan van de rust gebruik te maken en voor de waterval te picknicken en om je broek te laten drogen. Je moet niet te dichtbij willen komen voor een foto :D
Na deze waterpracht zijn we de 4WD weer ingestapt en verder gereden naar het vissersplaatsje Vík. Op de kaart een grote plaats, maar we hebben ondertussen wel geleerd dat je een plek met 3 huizen al een dorp mag noemen. Ook hier stelde het dorp weinig voor, we hebben er wel weer een heerlijke grillmaaltijd kunnen eten. Het toerismeseizoen is net begonnen en vrijwel alles is nog gesloten. Voor ons als stadsmensen is het even wennen, maar we maken gebruik van alle rust die we krijgen. Tijdens deze route hebben we het gebied van de uitbarstende vulkaan onder de gletsjer
Eyjafjallajökull gepasseerd. Dat deze vulkaan de laatste weken actief is hebben we gemerkt. Het hele landschap ligt bedolven onder de vulkanische as, op sommige plekken ziet het er zwart van. Helaas hebben we de top van de vulkaan zelf niet kunnen zien door de bewolking. We zijn het gebied in ieder geval wel gepasseerd. Hierna nog 70 km doorgereden naar onze nieuwe bestemming Kirkjubæjarklaustur. Hier slapen we in een cabin en zijn we wederom vrijwel de enige gasten op het terrein. Aangezien er weinig toeristen zijn hebben we besloten te doen alsof we IJslanders zijn en dus hebben we het plaatselijke (buiten)zwembad bezocht. Bikkels zijn we wel dan. Voor het zwembad zijn in IJsland hele rituelen opgesteld te beginnen met het uittrekken van je schoenen bij de ingang, douchen zonder zwemkleding en dan pas het bad in. Ook na het zwemmen eerst zonder zwemkleding douchen en droog de kleedruimte weer betreden.

Louis en Betsy

Leuke verhalen en prachtige foto's (een Canon zeker).
Geniet van de rust! Volgend jaar ook een zwemabonnement in de Louwert?

cheesefamily

Wat een bijzondere ervaring.Onuitsprekelijke plaatsnamen en het lijkt zo wel niemandsland.Indrukken genoeg,geniet ervan!
Erg leuk om jullie te volgen.

judith

Het is fijn om jullie te volgen en de foto's er bij te kijken. Je krijgt zin om er zelf heen te gaan