Elise & Tom op reis

Varen op Jökulsárlón en door naar Höfn

4 mei 2010

Wow, wat een dag! Stralend weer en on-ijslands warm. Rond de 20 graden vandaag. En met die ‘hitte’ konden we wel wat verkoeling gebruiken en hebben we ons dieselslurpende monster gepakt om naar dè toeristische attractie van IJsland, Jökulsárlón te rijden. Even een tussenstop na 2 km voor een tip van de overnachtingplaats, een kloof die de moeite waard was. Daarna langs de kust en waar we gisteren vooral watervallen tegenkwamen, reden we nu langs vele gletsjers afkomstig van de Vatnajökull, de grootste gletsjer van IJsland en de op een na grootste van Europa.
Onderweg vele picknickplaatsen gepakt en doorgereden naar het gletsjermeer. Op de brug tussen land en de Atlantische Oceaan zagen we de eerste ijsschotsen al wachten tot ze klein genoeg gesmolten waren om de zee in te kunnen drijven. Het gletsjermeer zelf is echt onbeschrijfelijk mooi. Het is de totale ervaring van de kou, de kleuren, de geluiden van de dieren en de snelheid waar we mee langs de schotsen varen. In het hoogseizoen vaart en een speciale grote boot vol met toeristen, maar deze werd vandaag niet ingezet. Vergezeld van een Pools gezin en de IJslandse gids namen we plaats in een speedbootje. Dit gaf echt een geweldig effect, want nu konden we echt langs elke ijsschots varen. De weerspiegeling van de ijsschotsen, de bergen op de achtergrond en de blauwe lucht waren in het water mooi te zien. Ook de kristallen van het ijs geven een bijzonder beeld, drijvend in een groot meer. Met wat geluk hebben we zelfs enkele zeehonden nieuwsgierig langs het bootje zien zwemmen. Je kunt de foto’s bekijken, maar je mòet het gewoon met eigen ogen gezien hebben zo mooi.
Nadat we hier onze eigen lunch bestaande uit pinda’s en een mango hebben genoten (het cafeetje was uiteraard gesloten) hebben we de rit van vandaag doorgezet naar Höfn. Daar aangekomen waren we eigenlijk verrast eindelijk is eens écht iets van een dorpje te zien. In dit vissersdorpje is gewoon leven op straat, zijn de winkels open en kunnen we zelfs kiezen uit enkele restaurantjes. En in een vissersdorpje eet je natuurlijk vis, forel hebben we gegeten. Na een aantal dagen friet met hamburger is dat wel erg lekker.
We slapen vannacht ‘gescheiden’ in twee eenpersoonsbedden in Hvummer Guesthouse op een steenworp van de haven.

Erik en Netty

Wat een geweldige ervaringen doen jullie weer op!!
Mooi om het allemaal te lezen. Geniet er nog lekker van!

Groetjes jullie buurtjes!

Cees

LAAT DIE ICESAVE-FIGUREN MAAR ZIEN WAT ECHTE HOLLANDSE SCHOONHEID IS!!! :)

Ik denk dat ik daar ook maar eens langs ga daar!