Elise & Tom op reis

Langs fjorden en door bergen naar Hallormsstaður

5 mei 2010

Bij het toeristenbureau in Höfn hebben we gevraagd wat er in de omgeving te doen was aangezien er niet veel open is. De vrouw was erg behulpzaam en enthousiast over de gletsjertong en nabijgelegen hotpots zo’n 15 km bij Höfn vandaan. Daar een kijkje gaan nemen en door een afslag van de N1 te nemen en door een kiezel -en keienveld te rijden kwamen we bij de gletsjertong uit. Gaaf gezicht zeg, zo’n massale kolos ijs dat uitmondt in een klein watertje. Je voelt je dan wel klein in een compleet stille omgeving met niemand in de buurt. Daarna een stukje terug gereden naar de hotpots, 5 kleine badjes die constant gevuld worden met heet water direct uit de grond gepompt. Variërend van 29 tot 43 graden, dus dat klonk wel aangenaam. Er was echter alleen een bordje met een bakje er voor waar je een klein bedrag in kon stoppen. Je kon je vervolgens in een klein hokje omkleden en buiten tussen de bergen met uitzicht op besneeuwde toppen douchen. De temperatuur was zo’n 11 graden, maar in zo’n hotpot is het dan goed toeven. We hebben dit dan ook een uurtje volgehouden en behalve de eigenaar een keer voorbij zien rijden, niemand gezien.
Na deze heerlijke ochtend de auto ingestapt en via zwarte stranden gaan rijden tot een volgende bestemming. De weg liep langs fjorden, maar het was aan zee erg mistig waardoor de route wat minder kleur kreeg. Halverwege besloten we daarom binnendoor te gaan rijden naar de eindbestemming van vandaag,
Hallormsstaður. Deze weg, toch nog steeds ringweg 1, verloor zijn asfalt aan de onverharde weg, kronkelend omhoog tot in de besneeuwde bergen met aan weerszijden rivierstromen al dan niet bevroren. Aangekomen in ons guesthouse hebben we eerst lekker gegeten. Het valt ons op dat de guesthouses in IJsland van een erg goede kwaliteit zijn. Je kunt er bijvoorbeeld gratis drinken pakken. Daarnaast zijn het mooie kamers, die ontzettend schoon zijn. De IJslanders houden van hygiëne en overal staat dan ook zeep etc. om je te wassen. Op dit moment hebben we een halve cirkel van onze rondrit gereden. We zijn nu in het oosten. Morgen op naar het noordoosten.

Tante Rita en Ome Engel

Dag Elise en Tom
Ook wij volgen jullie reisverslagen. Wat een apart land,
wat een stilte, en zeer lange wegen,let jullie op de benzinemeter ? Geniet er van.

Denise

Oooh, ziet er allemaal super uit, E en Tom! Ja... daar wil ik zeker ook een keer heen;) Geniet ervan! X

Sander, Mandy, Yara & Myka

Hi!
Het klinkt allemaal wel super zeg....
Geniet er nog ff flink van!!
Hoe staat het met het trainen??
Liefs!

Luuk

he wat vervelend allemaal weer. :) veel plezier!