Elise & Tom op reis

Whale watching in Húsavík en door naar Akureyri

8 mei 2010

De zon scheen al fel vanochtend, dus vroeg uit de veren voor een lekker ontbijt. Standaard bestaat deze uit toast, mjòlk (dunne yoghurt), smörvi (boter), koffie, thee en sap. Altijd met kaas en vlees, en soms zit er wat fruit en groente bij. In dit guesthouse hebben we in ieder geval twee keer erg goed ontbeten.
Gelijk na het ontbijt de auto ingestapt om naar een bekende waterval in de omgeving te rijden, de Go
ðafoss. Daar aangekomen bleken het twee grote heftige watervallen vlak achter elkaar te zijn. De grootste ervan ‘slechts’ 12 meter hoog, maar erg breed en vooral krachtig. Een mooie wandeling naar de waterval toegemaakt.
Vervolgens ging de route door naar Húsavík, een plaatsje met een haven. Aan de weg stond weer een van de vele telpaaltjes die al het verkeer bijhouden. Deze staan vervolgens op Internet. Zo zie je hoe weinig verkeer er op sommige plaatsen passeert. Het dorpje Húsavík staat bekend om de Whale watch tours oftewel walvissafari’s. Een van de mooiste plekken van Europa om zo’n tocht te ondernemen, dus wij waren ook van de partij. Ons werd aangeraden om ons dik aan te kleden tegen de kou waarna we van de maatschappij nog een 66* North (populair IJslands merk tegen kou) overall kregen. Aangezien we het niet al te koud hadden, leek het ons ietwat overdreven, maar we hebben alles aangetrokken wat er voor hande was. En daar hebben we geen spijt van gehad, want op zee was het bizar koud! Na dik een uur varen werd de aandacht getrokken door een grote zwarte vin. Nadat ie weer onder was kwam de rug van de walvis voor de tweede keer boven water, een Minke Whale (Dwergvinvis, van 8 a 10 meter groot en 10.000 kilo). Na twee keer duikt het voor een paar minuten onder om compleet ergens anders in de buurt op te duiken waarna de boot hem weer achterna voer. Het is gaaf om langs besneeuwde bergtoppen in de kou over de golven te deinen op zoek naar een vin van een walvis. De tocht duurde in totaal drie uur waarin we twee verschillende walvissoorten hebben gespot.
Na deze koude tour op naar het stadje waar we overnachten, de op-een-na grootste stad van IJsland, Akureyri, nog kleiner dan Hendrik-Ido-Ambacht. Hierna rijden we met nog een tussenstop terug naar Reykjavík, maar in het slechtste geval moeten we weer met de bus terug naar Akureyri aangezien we net zien dat de luchthaven Keflavík weer gesloten is en alle vluchten via dit dorp worden omgeleid. Zojuist hebben we de voorpagina de van krant hier gezien met een foto van het plaatsje Vík waar we eerder zaten. Helemaal onder de as en mensen met mondkapjes. Ook de weg onder de vulkaan is niet meer begaanbaar. We zijn dus op tijd doorgereisd. Nu maar hopen dat we ook weer op tijd aankomen.