Elise & Tom op reis

Terug naar Reykjavik, de cirkel is weer rond

10 mei 2010

Onze laatste dag in IJsland brengen we door in Reykjavik. ’s Ochtends vroeg de wekker en na het ontbijt en alles te hebben ingepakt onze auto ingeleverd in de stad. Het was slechts een uur rijden, dus we waren er zo.
Nadat we door het verhuurbedrijf weer op ons startpunt, guesthouse Isafold waren gebracht en we onze backpacks weer gestald hadden, zijn we begonnen aan de stad Reykjavik.
De stad is qua grootte en bezienswaardigheden te vergelijken met een gemiddeld provinciestadje in Nederland. Leuk voor een dag, dus precies wat we vandaag nog nodig hadden. Het was voornamelijk weer erg lekker weer, blauwe lucht en een graadje of 12.
Na een bakje koffie in Café Paris door de naar de grote kerk van de stad, de
Hallgrímskirkja, boven op een heuvel. Toen we naar boven wilden om het uitzicht over Reykjavik te bekijken moesten we vaart maken want er stond een grote begrafenis op het programma. Vanaf de toren kan je wel goed zien hoe klein IJslands grootste stad eigenlijk is.
Nadat we vervolgens de winkelstraat doorlopen hebben langs gekleurde huisjes hebben we nog even een zonnige tussenstop gehouden in het park tussen de van het lekkere weer genietende IJslanders.
Op Internet hebben we op de site van de Puffin Express, waar we tien dagen geleden mee begonnen, gekeken en op de gallery voor dit seizoen staan de foto’s van de trip waar wij op mee waren geweest. Staan we dus reclame te maken voor de puffins hier. We staan voornamelijk als enthousiaste toeristen naar puffins te wijzen en te fotograferen.
Net nog even heerlijk gegeten in Sólon, een restaurantje in de stad en de vakantie geresumeerd. IJsland is een zeer gevarieerd land met vriendelijke mensen, mooie natuur, wisselende landschappen, watervallen, gletsjers, fjorden, smjör & mjólk, kleine dorpjes, zwavellucht, kirkja’s, riviertjes, zwembaden, warmwaterbronnen, vulkanen, paarden, schapen en nog veel meer. Wat ons betreft, echt een aanrader als vakantiebestemming dus.